Schrijven voor e-mails

Tips & tricks voor aantrekkelijke content

Content verzinnen en schrijven voor e-mailings is niet altijd even gemakkelijk. Maar effectief schrijven is wel essentieel om je boodschap over te brengen aan je doelgroep. Daarom geven we je hier zes tips om aan de slag te gaan met content voor e-mails.

Tip 1: Gebruik basismotivatoren

Als je inspiratie nodig hebt voor je onderwerpregel of e-mail bericht, denk dan na over het gebruik van basismotivatoren. Dit betekent dat je de basisbehoeften van iemand aanspreekt. In de marketing is de volgorde: angst, hebzucht, status en ontplooiing.

Lees meer over basismotivatoren
gebruik_basismotivatoren.png

Tip 2: Check de 'What's in it for me'- factor

Alleen maar zenden in e-mail marketing of online marketing in het algemeen is niet effectief. Je wilt dat de lezer zich herkent in hetgeen je schrijft. Vertel wat de ontvanger wil horen over een bepaald onderwerp. En zet de ontvanger voorop. Hiermee bedoelen we dat de e-mail voor het grootste gedeelte uit u en je bestaat en minder uit ik, wij, ons.

tip2_02

White paper: 26 tips voor betere copy

Download white paper  

Tip 5: Versterk tekst met afbeeldingen

Afbeeldingen ondersteunen de tekst en helpen mee aan het scanbaar maken van de e-mailing. Bij het gebruik van afbeeldingen, raden we aan om rekening te houden met:

  • Juiste verhouding tussen tekst en afbeeldingen (50/50)
  • Warme boven koude kleuren
  • Personen boven voorwerpen
  • Bij afbeeldingen met personen: let op de kijkrichting
tip5.png

Tip 6: Maak de call-to-action zo laagdrempelig mogelijk

Uiteindelijk wil je dat de ontvanger vanuit de e-mail doorklikt naar een landingspagina. Het is jouw taak om de drempel om op die call-to-action te klikken zo laag mogelijk te maken. Wat werkt is:

  • benoem de volledige actie
  • gebruik buttons, tekstlinks en afbeeldingen
  • gebruik werkwoorden
  • sluit aan op de onderwerpregel en kopregel
tip6.png