Hificorner.nl

Kwaliteit en professionaliteit: consistente e-mail marketing met MailPlus

Deze klantcase is geschreven door Annemijn Molenaar, beeld van Mariska de Groot, gepubliceerd in Twinkle Magazine 07-2015.

Sinds hificorner.nl gebruikmaakt van MailPlus, nu een jaar, is e-mailmarketing een stuk eenvoudiger geworden. De investering betaalt zich uit in hogere klikratio’s en meer omzet. Directeur Corné van Willigen: ‘Voorheen waren we drie à vier uur bezig met een nieuwsbrief. Nu besteden we er niet meer dan twintig minuten aan en zijn de resultaten positief.’

‘We willen kwaliteit en professionaliteit uitstralen als bedrijf’, zegt Van Willigen. ‘Ook in onze e-mailmarketing. Daarom wilden we niet langer onregelmatig nieuwsbrieven versturen vanwege tijdgebrek.’ Hificorner.nl is sinds meer dan dertig jaar specialist in Nederland op het gebied van audio, video en aanverwante zaken en officieel dealer van alle grote A-merken. ‘We werkten met Mailchimp, op zich een prima programma, maar voor de Nederlandse markt niet afdoende. Aan de opmaak hadden we een dagtaak. Ideaal aan het nieuwe systeem is de koppeling met onze Magento-webshop. In plaats van dat we alle artikelen met de hand overtypen en alle linkjes zelf invoeren, staat een product uit onze webshop nu realtime in de e-mailnieuwsbrief. Ook medewerkers met weinig grafische kennis kunnen nu een nieuwsbrief opbouwen.’

bl2016_hificorner.png

"‘We zochten een systeem waarbij het hele e-mailproces via één pakket verloopt."

Veel conversie via mobiel

Een jaar geleden besloot Van Willigen werk te maken van e-mailmarketing en selecteerde e-mailmarketingbureau Blinker voor advies en uitvoering. ‘We zochten een systeem waarbij het hele e-mailproces via één pakket verloopt. Samen kwamen we uit op MailPlus eCom, software voor e-mailmarketing, gekoppeld aan onze webshop.

De gebruiksvriendelijkheid is een pluspunt: we zetten nu in twintig minuten een nieuwsbrief in elkaar. We hoeven alleen de producten uit de webshop te selecteren en onze teksten  in te voeren.’ Twee weken na het eerste contact kon hificorner.nl al de eerste nieuwsbrief uitsturen. ‘De e-mailtemplates zijn volledig responsive. Een jaar geleden dacht niemand daaraan, maar wij zijn nu heel blij met deze keuze. Steeds meer mensen openen hun e-mail op hun smartphone. De conversie via mobiel is door de consistente en professionele lay-out veel hoger geworden.’

Hificorner.nl stuurt dagelijks een Dagdeal uit via e-mail en zo nu en dan Sidedeals voor de echte hifi-fan. Van Willigen: ‘Daar komt de wekelijkse nieuwsbrief bij. In de zomer gaat de frequentie van de wekelijkse nieuwsbrief naar beneden, omdat het grootste deel van ons assortiment bestaat uit echte winterproducten.’ De Hifi-specialist lanceerde in augustus een nieuw concept: de Koopjescorner. ‘We versturen tweemaal per week een e-mailnieuwsbrief met producten uit de Koopjescorner. Dit zijn artikelen uit de overvoorraad, of producten die niet direct bij het merk hificorner.nl passen, maar wel mooie deals zijn van kwaliteitsmerken.’

Minder druk op klantenservice

Een half jaar na de start met MailPlus breidde hificorner.nl het pakket uit met Flowmailer. Ook dit systeem is gekoppeld aan de Magento-webshop en helpt bij alle ordergerelateerde follow-up-berichten, zoals orderbevestigingen, facturen en statusupdates. Van Willigen: ‘Veel transactionele mails kwamen niet aan bij klanten. Ze belandden bijvoorbeeld in de spam. Dat is vervelend, want je wilt de klant graag goed informeren. Nu is de druk op de klantenservice veel minder.’

Koppeling met webshop en CRM

Het e-mailmarketingbureau werd ingeschakeld voor templatewerkzaamheden, advies over bestand- en leadgeneratie en support. Van Willigen: ‘Veel hulp hadden we niet nodig om het programma te begrijpen. We hebben ondersteuning gekregen via telefoon en Skype, maar geen fysieke training gevolgd. De software is makkelijk in gebruik en wat helpt is dat de meesten bij hificorner.nl technisch onderlegd zijn. Wel hebben we regelmatig contact over verbetermogelijkheden. Welke kleur knoppen werken beter, wat zijn aantrekkelijke plaatjes? Zo komen we samen tot een steeds hogere klikratio.’ Door de koppeling met de webshop en het klantbeheersysteem worden klant-, product- en orderhistories automatisch gesynchroniseerd. Bounces en afmeldingen worden verwerkt en omzet uit de e-mails wordt gemeten in de tool. Ook triggert de software automatische campagnes, zoals het verlaten van het winkelwagentje en verjaardagscampagnes.

Koppeling met webshop en CRM

De resultaten zijn goed, vindt Van Willigen. ‘De conversie van de Dagdeals is met ruim 30 procent gestegen, mede door mobiel. We hebben veel succes met de follow-up campagnes voor doelgroepen die een bepaald artikel bij ons hebben aangeschaft. Hen bieden we per e-mail aanvullende artikelen, want er zijn goede mogelijkheden voor doelgroepselecties. Je wilt iemand die een draadloos muzieksysteem heeft gekocht geen aanbieding meer doen van bedrade muzieksystemen. Ook de wekelijkse nieuwsbrief scoort goed. Het is fijn dat we activiteiten nu heel gemakkelijk kunnen monitoren. Zo ontdekten we al snel wat het beste tijdstip van versturen is: de ochtend werkt beter dan einde middag. Dan is het aantal uitschrijvingen veel hoger. Op zondagochtend versturen we de Dagdeal wat later, rond half elf. Ook merken we dat in het weekend meer mensen hun e-mail op mobiel openen.’ De afleverratio is met de nieuwe werkwijze aanzienlijk verhoogd. Ook de service is volgens Van Willigen nu beter. Op den duur wil hificorner.nl nog meer doen met crossselling en upselling. ‘Door de klant na zijn bestelling direct een gerelateerde aanbieding te mailen bijvoorbeeld. Het pakket kent veel meer mogelijkheden, die we zeker gaan benutten.’