BNP Parisbas Cardif

Full Service E-mail campagne

BNP Paribas Cardif is gespecialiseerd in verzekeringen op het gebied van wonen, inkomen en leven. Met de producten die zij leveren beschermen zij hun klanten en hun gezinnen financieel tegen tegenslagen als het verliezen van een baan, tijdelijke arbeidsongeschiktheid of het overlijden van de hoofdkostwinnaar. Onafhankelijke financieel adviseurs bespreken met klanten hoe zij in zo'n nare situatie toch de vaste woonlasten kunnen blijven betalen door bijvoorbeeld het afsluiten van de Hypotheek Opvang Polis van BNP Paribas Cardif.

Doel van de e-mail campagne

De campagne die we hier bespreken, vonden wij een bijzondere campagne. De klanten van BNP Paribas Cardif kregen namelijk de mogelijkheid om hun adviseur te bedanken met een gratis bloemetje en een persoonlijke boodschap. Het enige wat de klant hoefde te doen, was een formulier invullen. BNP Paribas Cardif regelde de rest.
Verwachtingen en resultaten

Op basis van campagnes in het verleden was de verwachting dat ongeveer 25% van de klanten zou deelnemen. Om minimaal dezelfde resultaten te behalen, heeft BNP Paribas Cardif voor een drietrapsmailing gekozen.

Opbouw e-mailcampagne

  • Uitnodigingsmail
  • Remindermail naar niet geopende contacten
  • Remindermail naar contacten die wel geopend hebben maar geen formulier hebben ingevuld

De uitnodigingsmail is ontvangen door 200 contacten. Hiervan heeft maar liefst 70% de mailing geopend. Een hoog openingspercentage ten opzichte van de gemiddelde open ratio van BNP Paribas Cardif. Van deze 140 ontvangers heeft nog eens 55% doorgeklikt.

Uitnodigingsmail:

bl2016_bnp_paribas-01-1.png

“Het succes komt denk ik van het feit dat het geen commerciële lading heeft."
Om de campagne extra kracht bij te zetten, hebben we na één week nog twee e-mailings verstuurd. Een remindermail naar de 60 contacten die de eerste mail niet geopend hadden. En een remindermail naar de contacten die wel geopend hadden, maar niet doorgeklikt.


Opvallend hierbij is dat de laatste mail (dus wel geopend maar niet doorgeklikt) weer een goede open ratio had, namelijk 62,3%. Daarnaast heeft van deze groep nu wel 31,6% doorgeklikt én ook een bloemetje besteld voor hun adviseur.

Uiteindelijk hebben 60 van de 200 klanten (30%) hun adviseur verrast met een bloemetje. Sterk aan deze campagne is ook het formulier op de landingspagina. Er worden niet teveel gegevens uitgevraagd en er is geen afleiding.

Formulier aanvraag bloemetje voor een adviseur

bl2016_bnp_paribas-02.png

Naast de aanvraag voor het versturen van een bloemetje kon je het in dezelfde campagne ook aangeven als je juist niet tevreden was over je adviseur. Slechts 4 mensen maakten van deze optie gebruik.

Formulierniet tevreden over adviseur

bl2016_bnp_paribas-03.png

Reactie op en het succes van de e-mail campagne

“Het succes komt denk ik van het feit dat het geen commerciële lading heeft. We willen niks verkopen of ze vragen ergens aan deel te nemen. Het was puur een actie om te bedanken. Om te laten zien dat ze goed werk verrichten en dat er veel mensen tevreden zijn over de betreffende verzekering van BNP Paribas Cardif.

De samenwerking met Blinker was hartstikke goed. Wij hebben intern niet de kennis en capaciteit om dit soort campagnes op te zetten. Blinker denkt goed mee en vraagt door waardoor zij met ideeën komen waarvan wij niet wisten dat het kon en mogelijk was. Een vlekkeloze samenwerking, erg secuur en altijd bereid om vragen te beantwoorden. Wij wilden uiteraard een succesvolle campagne, maar ook Blinker wilde er een succes campagne van maken en dat is gelukt!” Aldus Danielle Peters van BNP Paribas Cardif.