Marketing automation blog

Wat is de ROI van Marketing Automation?

27 oktober 2016 om 10:00
    //    

Mijn vorige blog ‘Marketing automation; wat levert het op?’ leverde veel reacties op. Een opmerking die in het oog sprong, was dat een concreet rekenmodel miste bij het in kaart brengen van de investering van marketing automation.  Hoewel ik denk dat dit een onderdeel is van de totale business case van B2B marketing automation snap ik de vraag wel. Daarom hebben we onderzocht hoe we een concreet model kunnen bieden om antwoord te geven op de vraag: Wat is de ROI van Marketing Automation?

De business case
Als je van plan bent een business case voor marketing automation te maken, dan kun je de volgende vier stappen gebruiken.

wat-is-de-roi-van-marketing-automation-blinker.pngStap 4: Return on Investment in kaart brengen
We zoomen in op stap 4 van het samenstellen van de business case zodat je een idee krijgt van de investering én de belofte van marketing automation. Allereerst brengen we de kosten in kaart. Geheel toevallig kun je deze ook opdelen in 4 componenten:

  1. Aanschaf van de marketing automation software;
  2. Implementatie van de software;
  3. Personeelskosten per marketeer met focus op marketing automation;
  4. Out of pocket marketingkosten die je maakt om traffic te genereren en leads te converteren.

Nu weet je wat marketing automation je kost. De volgende stap is om in kaart te brengen wat deze investering je gaat opleveren. Hier baseren we ons op onderzoek van Sirius Decisions dat in kaart heeft gebracht wat wereldwijd het toepassen van marketing automation heeft veranderd bij bedrijven. Deze cijfers hebben betrekking op de volgende zaken:

vergelijking.jpg
Gemiddelde omzetstijging van 47%
Je ziet in bovenstaande tabel een aantal opvallende zaken. Allereerst heeft Sirius Decisions in kaart gebracht dat de gemiddelde omzet met 47% stijgt door toegepaste marketing automation. Verder is duidelijk geworden dat websitebezoekers met 1% meer tot leads converteren, terwijl 10% minder leads converteren naar Marketing Qualified Leads.

De verklaring hierachter? Door met marketing automation lead nurturing en lead scoring toe te passen wordt het kaf beter van het koren gescheiden. Uiteindelijk vertaalt zich dat aan het einde van de funnel in een hogere closerate van offertes. Op basis van de jaarlijkse omzet en de aanname dat de gemiddelde omzet per klant gelijk blijft kun je dan gaan rekenen wat marketing automation jou zou opleveren. Zet het verschil af tegen de investering die je hiervoor maakt en je weet wat je ROI op marketing automation is.

ROI Calculator
Wil jij voor jouw situatie uitrekenen wat de investering in marketing automation jou op zou kunnen leveren? Vraag dan onze ROI Calculator aan en ga ermee aan de slag.

CTA_banner_download_ROI_calculator.jpg

Note: aan de uitkomsten uit de ROI Calculator kunnen geen enkele rechten worden ontleend. De uitkomsten zijn puur ter indicatie om een globaal te scheppen van een mogelijke ROI.