Marketing automation blog

The State of Inbound 2016

12 september 2016 om 13:30
    //    

Net als vorig jaar publiceert HubSpot het onderzoek The State of Inbound. Dit rapport bevat actuele uitdagingen, prioriteiten en tactieken van marketeers. De onderdelen content, search, ads en sales zijn vertegenwoordigd. Hieronder de speerpunten waar jij je op zou moeten focussen.

1. Basics inbound marketing nog steeds relevant

Voor de meerderheid van de marketeers is het vergroten van organische groei online een wens. Traditionele inbound methodes als SEO-optimalisatie, bloggen en content distributie zijn daarom nog steeds populair. Kortom: vindbaarheid en relevantie. Waar je als marketeer wel rekening mee moet houden is dat een klant voor “quick answers” social media en searchbots raadpleegt. En dus niet jouw website. Wil je dat je blog alsnog naar voren komt, dan moet je investeren in online distributie.

the-state-of-inbound-blinker-hubspot-inbound-basics.png

2. Leads converteren naar klanten belangrijkste doel

Zeventig procent van de marketeers prioriteert het converteren van leads naar klanten de komende twaalf maanden. Daarna volgen het genereren van traffic naar de website en het uitbreiden van de omzet onder bestaande klanten. Een belangrijk aspect om hierbij in de gaten te houden is dat traditionele online advertenties steeds minder resultaat boeken. Ze worden als vervelend en opdringerig ervaren.

the-state-of-inbound-blinker-hubspot-leads-converteren-1.png

Nu het aantal automatisch afspelende advertenties groeit, stijgt ook het ad blocker gebruik. Het gaat inmiddels zo ver dat sommige websites gebruikers van een ad blocker niet toelaten. Ook het aanbieden van een andere optie tot adverteren behoort tot de maatregelen van de marketeer. Een alternatief voor adverteren: investeren in video’s, social media en sterke nieuwsartikelen.

3. Benadering door sales pas in later stadium

Het is geen verrassing dat de topprioriteit vanuit sales bestaat uit het sluiten van meer deals. Wat wél verrast, is dat veertig procent van de salesvertegenwoordigers aangeeft dat het moeilijker is om respons vanuit de prospect te krijgen. Deze verandering in het consumentengedrag vormt een kloof tussen de aankoopverwachting en de verkooptactiek.

Prospects willen in een later stadium pas een verkoper spreken, zo blijkt. In de awareness stage is het aannemelijker dat hij of zij informatie wint bij zoekmachines, websites en relaties.

the-state-of-inbound-blinker-hubspot-sales-stadium-later.png

Over the State of Inbound 2016

Het rapport is een afspiegeling van resultaten die zijn gegenereerd onder marketeers in 132 landen. Het grootste deel van de ruim 4500 respondenten is B2B marketeer in het MKB. Meer dan de helft van de respondenten is geen HubSpot-gebruiker. De helft van de bedrijven die zijn vertegenwoordigd in het onderzoek genereren minder dan 1 miljoen dollar per jaar aan inkomsten en de andere helft genereert logischerwijs meer dan 1 miljoen dollar omzet per jaar.

Alle resultaten inzien? Download the State of Inbound 2016 via de onderstaande banner. Veel leesplezier!

the-state-of-inbound--blinker-hubspot-banner.png