Marketing automation blog

Leadgeneratie belangrijkste reden voor implementatie van marketing automation

13 oktober 2016 om 13:32
    //    

Marketing automation leeft. Hebben veel bedrijven in Nederland dan al marketing automation geïmplementeerd? Dat valt nog mee blijkt uit het B2B Marketing Trendrapport, een publicatie van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) en Blinker. Eén op de vier respondenten geeft aan dat binnen zijn organisatie marketing automation is geïmplementeerd. Bij 75 procent dus nog niet, maar 48 procent van de marketeers die nog geen oplossing hebben voor marketing automation zegt dit wel op de agenda te hebben voor 2016/2017.

Oriënteren op marketing automation, focussen op contentmarketing

De conclusie die ik hier persoonlijk uit trek is dat veel marketeers nog redelijk in een oriënterende fase zitten en zich aan het verdiepen zijn in de materie. Mede daarom is de term marketing automation zo hot op het moment. Het automatiseren van marketingtaken en –processen, zoals ik marketing automation definieer, betekent namelijk niet alleen software aanschaffen.

Marketeers snappen dat gelukkig, zo lijkt. Ze realiseren zich dat je goed naar je huidige marketingprocessen moet kijken om te bepalen hoe je ze kunt verbeteren, optimaliseren en uiteindelijk automatiseren. Verder zien ze in dat je afspraken moet maken met sales over hoeveel leads en welk type leads er nodig zijn om omzetdoelstellingen te realiseren. En last but not least zien ze in dat ze moeten nadenken over hoe klanten (en prospects) tot een beslissing komen om met jou zaken te doen. En welke informatie en content zij in de verschillende fase van hun klantreis hiervoor nodig hebben.

Sterker nog, zonder contentmarketing wordt het praktisch onmogelijk om leads aan te trekken en ze op te warmen voor sales. Zonder een contentmarketingstrategie kun je niet zoveel met marketing automation is dan ook mijn overtuiging. Als je kijkt naar het B2B Marketing Trendrapport geeft een derde van de respondenten aan contentmarketing als belangrijkste speerpunt te hebben voor 2016/2017 en 70 procent van de marketeers geeft aan contentmarketing al toe te passen.

Speerpunt contentmarketing

Leads, leads, leads!

Wat verder opvalt, door heel het rapport, is dat leadgeneratie een belangrijkere rol speelt in het dagelijks leven van de B2B-marketeer. Dat blijkt uit een aantal zaken. Zo geeft bijvoorbeeld 82 procent van de respondenten aan content te ontwikkelen specifiek voor leadgeneratie. De belangrijkste reden voor de marketeers die marketing automation hebben geïmplementeerd om dit te doen: leadgeneratie (38 procent).

Voor de marketeers die aangeven in 2016/2017 aan de slag te willen met marketing automation geldt als belangrijkste reden hiervoor: leadgeneratie (35 procent). Tenslotte wordt 46 procent van de respondenten afgerekend op hoeveel leads er worden gerealiseerd per jaar. Daarom vind ik het mooi om te zien dat 41 procent van de marketeers, die werken met marketing automation, aangeeft dat marketing automation hen ook meer gekwalficeerde leads heeft gebracht. 

Wat heeft marketing automation opgeleverd

B2B-marketeers zijn dus op zoek naar leads en zijn vooral bezig met new business (nieuwe klanten en nieuwe omzet). Dat is de conclusie die ik hier uit trek. Op zich logisch als je je bedenkt dat de rol van sales in het aankoopproces bij prospects steeds kleiner is geworden door de mogelijkheden van het internet. Potentiële klanten zijn vandaag de dag veel beter geïnformeerd dan voorheen en het zijn de marketeers die zorgen voor de beschikbaarheid van die informatie en voor de vindbaarheid van de gezochte content. Sales komt steeds later in het aankoopproces ‘aan de bal.’

Download het volledige B2B Marketing Trendrapport

Ben jij benieuwd naar de overige bevindingen en conclusies uit B2B Marketing Trendrapport?

Download het rapport