Marketing automation blog

Aan de slag met gated content

12 juli 2016 om 09:30
    //    
In B2B marketing wordt er veel gediscussieerd over het feit of je content wel of niet achter een formulier moet zetten. De officiële term hiervoor is gated content. In dit blog maken we je wegwijs hoe en waarom je op de juiste manier aan de slag gaat en welke afwegingen je hierbij maakt.

Wat is gated content?

Simpel gezegd is het antwoord op die vraag: gated content is content die wordt verstrekt pas nadat de aanvrager hiervoor informatie heeft achter gelaten bij de verstrekker van de content. Kijkend naar de markt en hoe B2B marketeers hun leads verzamelen dan wijst onderzoek van Starfleet Media uit dat 75% van alle content online pas beschikbaar komt als je hiervoor een aanvraagformuliertje invult. Waarom doen marketeers dat?, is dan wellicht de logische vraag. In één woord: leadgeneratie.

Hoe werkt het?

Vaak worden bezoekers naar je website (of blog) getrokken omdat ze hier iets hebben gevonden wat ze zoeken. Het feit dat je dit blog leest kan het resultaat zijn van een zoekopdracht op 'gated content'. Google heeft deze post vervolgens in de resultaten laten zien en aangemerkt als relevant en jij hebt er op doorgeklikt. Door het lezen van dit blog leer je nu wat het onderwerp inhoudt en dat je deze werkwijze inzet om leads te genereren. Over het onderwerp leadgeneratie hebben wij een interessant whitepaper geschreven. Dit document gaat dieper in op de materie en biedt jou als lezer veel aanknopingspunten om zelf ook stappen te maken met je leadgeneratie.

Omdat we deze informatie niet zomaar willen weggeven, vragen wij in ruil hiervoor informatie van jou. Door het verstrekken van die informatie maak jij jezelf kenbaar aan ons en kunnen wij hetzij via campagnesmails met aanvullende content of via nieuwe blogposts jou op de hoogte blijven houden van deze materie. Op dezelfde manier kun jij jouw whitepapers, e-books of productsheets etc. achter 'het hek' zetten en pas toegang verlenen op het moment dat jouw bezoekers van je blog het aanvraagformulier invullen.

blog-gated-content.png 

Leadgeneratie vs. meer downloads en bereik

In het kader van 'practice what you preach' zullen wij altijd adviseren bepaalde content niet gratis weg te geven. Behalve dat het een effectieve manier is om leads te werven, is het gebruik van aanvraagformulieren namelijk ook zeer handig om waardevolle informatie van je leads vast te leggen. Zeker als ze terugkerende leads zijn, kun je in de formulieren door progressive profiling toe te passen steeds andere vragen stellen om zo de leadinformatie uit te bouwen. Kennis is macht weten we allemaal, dus de kennis die je vergaart kun je gebruiken om op slimme manier je leads te blijven voeden met voor hen relevante content. Je begeleidt ze in hun buyers journey.  

Er zijn ook marketeers die stellen dat content altijd ungated moet zijn, omdat het het aantal downloads hierdoor toeneemt en mensen haken hierdoor ook niet voortijdig af. Al dan niet terecht is de aanname dat als je content en het verhaal dat je vertelt goed genoeg zijn, leads zich op het moment dat het voor hen echt opportuun is zich vanzelf wel weer bij je melden. Het gratis verspreiden van je content helpt mee aan het creëren van een groter bereik en daarmee wordt je autoriteit als expert op jouw vakgebied ook groter. Dit zorgt voor een grotere naamsbekenheid en thought leadership. Hier valt ook zeker wat voor te zeggen, echter hoeft het één het ander ook niet uit te sluiten. Blogs, infographics, video's zijn zaken waarmee je jouw thought leadership kunt tonen en de aandacht kunt trekken voor verdere verdieping daarna.

Tot slot is het natuurlijk wel zo dat het SEO-technisch interessanter is om al je content online scanbaar te maken voor de zoekmachines. Op het moment dat je zaken achter een hek stopt, dan mis je dit voordeel. De vraag is of goede leadgeneratie en opvolging niet net zoveel waard is. Zeker als je een goede combinatie zoekt tussen vrije content en gated content. 

best practices voor leadgeneratie