E-mail marketing blog

Feedback duimpjes in e-mail: hoe werkt dat precies?

15 februari 2017 om 11:25
    //    

Je ziet ze steeds vaker: feedback duimpjes onderin mailings. Bekende voorbeelden zijn de mailings van bol.com en Coolblue. Maar wist je dat deze functionaliteit niet alleen voor bedrijven met een enorm marketingbudget mogelijk is? Met deze functionaliteit is klein te starten om daarna steeds verder uit te bouwen. Het is gemakkelijk te implementeren in jouw e-mailtemplate. Met weinig investering waardevolle informatie ontvangen, waar wacht je nog op?

1. Feedback Closealert.png
Voordelen van het gebruik van feedback duimpjes in e-mail

  • Voordeel 1 – Krijg meer inzicht in het verhaal achter de cijfers in je mailingrapportage.
  • Voordeel 2 – Vergroot de loyaliteit van klanten door ze direct te betrekken bij je mailing.
  • Voordeel 3 –Verminder afmelders en ontevreden klanten door te reageren op de feedback.

Aan de slag met feedback duimpjes?

Het instapmodel: feedbackafbeeldingen met een landingspagina

Starten met feedback duimpjes in e-mail is voor iedereen mogelijk. In de basis is deze functionaliteit heel simpel: een afbeelding met een duimpje omhoog en één met een duimpje omlaag. Uiteraard kan je ook verder denken dan duimpjes en symbolen kiezen die bij jouw uitstraling passen. Een voorbeeld hiervan is de feedback functionaliteit van Bewuzt.

2. Bewuzt.png

Als de lezer feedback geeft, klikt hij op één van de afbeeldingen. Daarna komt hij op een bedankpagina terecht. In jouw mailingresultaten meet je naderhand het aantal kliks op de afbeeldingen.

De uitbreiding: een reactieveld

Het instapmodel is ook uit te breiden met een reactieveld op de bedankpagina. Houd dit kort. Stel een vraag als “Wat vind je positief?” of “Hoe zorgen we ervoor dat je de volgende keer op positief klikt?”.

Let op: als je de mogelijkheid geeft om te reageren, reken erop dat jij hier ook op moet reageren. Kan jij en/of de klantenservice dat niet waarmaken, houd het dan bij een simpele bedankpagina.

Voor onze klant Hero hebben we deze functionaliteit gemaakt. Zij vragen feedback uit door middel van 3 smileys.

feedback-hero-2.png

Nog een stap verder: werken met tools als Closealert en Usabilla

Er zijn tools op de markt die het verzamelen van feedback versimpelen. Voorbeelden zijn Usabilla en CloseAlert. Deze tools zijn rendabel als je per mailing zo veel reacties ontvangt, dat het te intensief is om alles door te lezen.

Voorbeeld Usabilia

4. Usabilla.png

Voorbeeld CloseAlert

5. Closealert.png

Zo bieden de tools een uitgebreid platform voor het monitoren van analytics. Dit wordt makkelijk gemaakt omdat de tool de reacties groepeert. Met slimme functies zoals tekstherkenning en automatische notificaties naar de juiste afdeling maken ze het reageren op feedback efficiënter.

Obvion maakt gebruik van CloseAlert. Zoals te zien is in onderstaand voorbeeld zijn de feedback buttons opgemaakt in de huisstijl van Obvion.

closealert-obvion.png

Ziggo maakt gebruik van een opvallend feedbackblok van Usabilla.

ziggo-usabilla.png

Een paar laatste tips

Tip 1
Wissel algemene vragen af met specifieke vragen. De ene keer stel je een algemene vraag zoals “Wat vind je van deze nieuwsbrief?”. Een andere keer stel je een specifieke vraag over bijvoorbeeld de frequentie: “Zou je vaker e-mail van ons willen ontvangen?”.

Tip 2
Neem de feedback duimpjes niet alleen op in nieuwsbrieven. Juist in andere type (geautomatiseerde) mailings zijn ze van grote waarde. Denk aan orderbevestigingen, klantenservicemails en notificaties over een vertraagde bezorging.

Tip 3
Houd vol! Aan het begin zal je niet overladen worden met reacties, dit moet groeien. Een belangrijke factor in deze groei is jouw feedbackafhandeling. Gaat dit op de juiste manier, dan zullen lezers eerder geneigd zijn de functie opnieuw te gebruiken.

Maak gebruik van onze aanbieding

Wil jij starten met feedback uitvragen? Bij Blinker hebben we 5 ontwerpen gemaakt waaruit je kunt kiezen. Natuurlijk nemen wij de kleuren, het lettertype en de uitlijning van je template over.

Maar dat is nog niet alles. Je hebt ook een landingspagina nodig, formulieren voor feedback en eventueel notificatieberichten. Voor €299,- per template verzorgen wij voor jou een volledig feedback blok. Vul ons aanvraagformulier in en wij nemen contact met je op.

Vraag feedback blok aan