E-mail marketing blog

AB Testen met basismotivatoren

16 oktober 2014 om 16:25
    //    

Angst, hebzucht, status en ontplooiing zijn de vier basismotivatoren die marketeers inzetten om hun producten en diensten aan de man te brengen. Renault prijst zijn elektrische auto niet voor niets aan met ‘Voordelig zakelijk elektrisch rijden’ en ‘Elektrisch veel voordeel tot € 12.500, profiteer nu!’. De marketeers bij Renault weten drommelsgoed dat inspelen op ‘hebzucht’ goed werkt. Maar wie weet: misschien werkt inspelen op ‘angst’ ook wel. Een AB test helpt je verder.

Waarom AB testen met basismotivatoren?

Het grote voordeel van een AB test is dat je meer inzicht krijgt in wat je publiek nu echt beweegt. Het is zonder meer een populaire testtool in e-mailmarketing. Maar waar menig marketeer mee worstelt, is de vraag: hoe maak ik twee zinvolle varianten van mijn call-to-action, onderwerpregel, snippet et cetera?

Zoiets krijg je als marketeer voor elkaar als je verschillende varianten maakt vanuit verschillende basismotivatoren. Om Renault een kleine suggestie te doen: ‘Wees er snel bij: nu nog 4% fiscale bijtelling’. Deze variant speelt iets meer in op ‘angst’ dan op ‘hebzucht’. Maar of deze variant beter werkt dan een variant die alleen is opgeschreven vanuit ‘hebzucht’, wordt pas duidelijk na een AB test. De basismotivatoren helpen vooral om snel twee goede varianten te maken.

behoefte-piramide

De behoeftepiramide van Abraham Maslow 

En je kunt er zeker van zijn dat je twee ‘goede’ varianten maakt. De basismotivatoren zijn namelijk direct terug te voeren op de behoeftepiramide van Abraham Maslow.

Maslow publiceerde in 1943 een hiërarchische ordening van de menselijke behoeften: lichamelijke behoeften, veiligheid & zekerheid, sociaal contact, waardering & erkenning en als laatste zelfontplooiing. Maslow beredeneerde dat lichamelijke behoeften aan de voet van de piramide staan en zelfontplooiing aan de top.

In marketing is de volgorde daarom ook: angst, hebzucht, status en ontplooiing. Dit zou betekenen dat ‘Wees er snel bij: nu nog 4% fiscale bijtelling’ een belangrijkere plaats in de behoeftepiramide inneemt dan ‘Voordelig zakelijk elektrisch rijden’. Maar alleen met een AB test weet je zeker of dit ook voor jouw ‘specifieke’ publiek geldt.

Laat ik nog enkele voorbeelden noemen.

icoon-angstInspelen op angst

Vooral de verzekeringswereld maakt hier veel gebruik van. ‘Laat uw nabestaanden niet met onverwachte kosten achter’, zou zo maar eens uit de koker van een uitvaartverzekeraar kunnen komen.

Volgens Maslow zijn mensen op zoek naar veiligheid en zekerheid. Als marketeer kun je deze behoefte van mensen aanwakkeren door in te spelen op angst. Mijn variant ‘Wees er snel bij: nu nog 4% fiscale bijtelling’ wil bij klanten en prospects iets uitlokken als ‘help, ik moet opschieten anders ben ik niet meer zeker van 4% fiscale bijtelling’.


Onderwerpregels die inspelen op angst


Netflix Het is nog niet te laat om Netflix cadeau te geven!
FBTO Laatste kans! Stap nu over op een voordeligere zorgverzekering
EVO Check de btw-regels, voorkom een torenhoge boete

 

 



icoon-hebzuchtInspelen op hebzucht

Mensen zijn hebberige wezens. Besparen, winnen, gratis, korting, cadeaus: wij vinden het fantastisch. Liever met Airmiles voordelig een pretpark bezoeken, dan aan de kassa het volle pond betalen. Geen enkele marketeer laat hebberigheid links liggen.
 


Onderwerpregels die inspelen op hebzucht


Speurders.nl Ook wij strooien met cadeautjes!
Ziggo Een week lang elke avond HBO series cadeau
BCC Vanaf vandaag 10% korting op alle wasmachines!


 

 

 

icoon-statusInspelen op status

Mensen willen ergens bij horen. Mercedes is heus niet alleen het automerk, het is Mercedes World waar je onderdeel van wordt. Er bestaat echt zoiets als Mercedes Fashion & Lifestyle. En die glossy van dit beroemde automerk ligt niet voor niets -achteloos- op je koffietafel.
 


Onderwerpregels die inspelen op status


Kluwer Opleidingen Een succesvolle carrière? Dat wil toch iedereen!
Tommy Hilfiger Hip het voorjaar in! Alle must haves voor jou op een rij

 

 

 

icoon-ontplooiingInspelen op ontplooiing

Mensen willen zich ontwikkelen. Stilstand is achteruitgang. Een grote bank die schrijft ‘Leer meer over veilig bankieren’ weet zowel op ‘angst’ als op ‘ontplooiing’ in te spelen. Zonder meer een goede onderwerpregel. Nog enkele:

  


Onderwerpregels die inspelen op ontplooiing


Kenteq Bent u techneut, dan bent u toch nooit uitgeleerd?
NEN Cursussen Leer NEN 1010 effectief toepassen

 

 

Als laatste…

Om het plaatje compleet te maken:

Angst ‘Wees er snel bij: nu nog 4% fiscale bijtelling’
Hebzucht ‘Voordelig zakelijk elektrisch rijden’
Status ‘Al 500 ZZP’ers kozen voor de elektrische Renault ZOE’
Ontplooiing ‘Leer ZOE kennen en leer meer over milieuvriendelijk autorijden’


En je ziet: op een relatief eenvoudige wijze maak je meerdere zinvolle varianten. En misschien leidt een AB test wel tot verrassende inzichten. Voor je ‘t weet, zijn je toekomstige elektrische rijders gevoelig voor ontplooiing.

Meer weten?

Wil je meer leren over het onderwerp AB testen? We hebben een leuk white paper waarin de principes achter AB testen praktisch en eenvoudig worden uitgelegd.

Download het white paper “Meer rendement met AB testen” >>.