E-mail marketing wetgeving

Nederlandse wet -en regelgeving uitgelegd

Je staat te trappelen om met e-mail marketing te beginnen of misschien ben je al begonnen. Maar doe je dit op de juiste manier? Althans, volgens de Nederlandse e-mail marketing regelgeving?

Er zijn een aantal wetten en regels waar je rekening mee moet houden als je begint met e-mail marketing.

• Telecommunicatiewet Art. 11.7
• Code E-mail
• Wet Bescherming Persoonsgegevens

Deze wetten en regels zijn in het leven geroepen om SPAM te voorkomen. Het gebeurde te vaak dat ontvangers e-mails ontvangen van partijen waar zij geen toestemming voor hebben gegeven. Dit zorgt voor irritatie bij de ontvangers wat het e-mail kanaal niet ten goede komt.

Ook jij zal je moeten houden aan de regels

Ze gelden namelijk voor alle organisaties die nieuwsbrieven versturen of klanten per e-mail informeren. Hiernaast zijn de regels geldig voor B2C én B2B organisaties.

Wat je sowieso moet doen

Je hoeft niet het hele wetboek door te bladeren om de regels te kunnen toepassen. We hebben namelijk de meest belangrijke opgenomen in onze checklist.

• E-mail bestand aanmelden bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).

• Toestemming vragen aan de ontvanger voor e-mails die een commerciële, ideële of charitatieve doel hebben. Service e-mail berichten, dienstmededelingen of interne mailings mag je zonder expliciete toestemming versturen.

• Recht van verzet bieden aan klanten vóór eerste mailing. Je mag klanten die een product of dienst van jou afgenomen hebben niet zomaar een e-mail over soortgelijke producten of diensten sturen. De klant moet de mogelijkheid hebben gekregen dit vooraf te weigeren.

• Transparant zijn in je e-mail uitingen. In de afzendernaam moet je bedrijfsnaam terugkomen. En het reply-adres moet een werkend e-mailadres zijn. In de e-mail moeten contactgegevens of een link hier naartoe worden opgenomen, zodat een lezer eenvoudig contact op kan nemen. En het is natuurlijk belangrijk dat in de e-mail zelf het logo en de bedrijfsnaam matcht met de afzender van de e-mail.

• Afmeldlink opnemen in alle typen mailings. Een uitzondering op deze regel zijn de interne mailings.

• Op aanmeldpagina frequentie en inhoud van de mailing benoemen. Hiermee voorkom je dat lezers op “Ongewenste mail” klikken of zich meteen weer afmelden.

Dus niet:                                            Maar wel:

Verkeerd aanmeldformulier

Goed aanmeldformulier

 

 

 

 

 

 

 

Wat als je niet voldoet aan de regels?

Als je niet aan de eisen voldoet, kunnen ontvangers van je e-mailings een klacht indienen bij de toezichthouders. Je riskeert dan een boete:

Schending van Klacht ingediend bij Sanctie
Telecomwet www.spamklachten.nl max. € 450.000
Code E-mail www.reclamecode.nl royeren
Wet Bescherming Persoonsgegevens www.mijnprivacy.nl max € 4.500


Download de checklist

We hebben een handige checklist samengesteld waarbij je direct kunt zien of je aan de juiste wetgeving voldoet. Download 'm hieronder.

  •  *
  •  *
  •  *
    naam@bedrijf.nl
Contact met Blinker.

Blinker BV
Boris Pasternaklaan 16
2719 DA Zoetermeer

Verkoop: 079-363 70 60
Support: 079-363 70 62
E-mail: info@blinker.nl

Google+ linkedin facebook twitter mail
DDMA logo Deloitte logo Emerce logo